пʼятниця, 12 червня 2020 р.

БАГАТОВЕКТОРНІСТЬ РОЗВИТКУ
ОСОБИСТІСНО-ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕТНОСТІ ПЕДАГОГА:
РОЛЬ КАФЕДРИ ТЕОРІЇ І МЕТОДИКИ ЗМІСТУ ОСВІТИ

02 червня 2020 року на Вченій раді КЗ Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти з доповіддю «БАГАТОВЕКТОРНІСТЬ РОЗВИТКУ ОСОБИСТІСНО-ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕТНОСТІ ПЕДАГОГА: РОЛЬ КАФЕДРИ ТЕОРІЇ І МЕТОДИКИ ЗМІСТУ ОСВІТИ» виступила завідувач кафедри, кандидат педагогічних наук, доцент, докторант Інститут проблем виховання НАПН України СЄРИХ ЛАРИСА ВОЛОДИМИРІВНА.
У своїй доповіді завідувачка розкрила такі аспекти:

1.        ВЕКТОРИ РОЗВИТКУ КАФЕДРИ ТЕОРІЇ І МЕТОДИКИ ЗМІСТУ ОСВІТИ
Науково-дослідна тема кафедри
«Розвиток особистісно-професійної компетентності педагогів дошкільної, початкової, повної загальної середньої та позашкільної освіти»
Мета науково-методичної діяльності педагогів кафедри ТМЗО

  • установлювати теоретичні та методологічні засади нормативно-правового забезпечення освітнього процесу кафедри,
  • здійснювати навчально-методичного забезпечення освітнього процесу кафедри,
  • розробляти структуру та зміст науково-методичного супроводу дослідно-експериментальної роботи кафедри,
  • розвивати напрями наукових досліджень,
  • упроваджувати організаційну та організаційно-методичну діяльність науково-педагогічних працівників кафедри

для забезпечення розвитку особистісно-професійної компетентності педагогів дошкільної, початкової, повної загальної середньої та позашкільної освіти в контексті реалізації концепції Нова українська школа

2.             ОСНОВНІ НАПРЯМИ ДІЯЛЬНОСТІ КАФЕДРИ ТЕОРІЇ І МЕТОДИКИ ЗМІСТУ ОСВІТИ
Професорсько-викладацький склад кафедри ТМЗО
Профільні навчальні дисципліни, спецкурси  та експрес-курси кафедри ТМЗО
Нормативно-правове забезпечення освітнього процесу кафедри ТМЗО
Організація та участь кафедри  ТМЗО в навчально-методичних заходах
Напрями наукових досліджень науково-педагогічних працівників кафедри ТМЗО
Науково-методичний супровід дослідно-експериментальної роботи кафедри ТМЗО
Організаційна діяльність кафедри ТМЗО
Перспективні напрями діяльності кафедри ТМЗО

3.   ПРОФЕСОРСЬКО-ВИКЛАДАЦЬКИЙ СКЛАД КАФЕДРИ ТЕОРІЇ І МЕТОДИКИ ЗМІСТУ ОСВІТИ НАЛІЧУЄ:
1 доктор педагогічних наук: Удовиченко І.В.,
4 кандидати педагогічних наук на посаді доцента:
Коростіль Л.А., Сєрих Л.В., Тихенко Л.В., Успенська В.М.;
1 кандидат наук з фізичного виховання і спорту – Оксьом П.М; 
1 кандидат наук на посаді старшого викладача – Байдак Ю.В.
7 старших викладачів – Декунова З.В., Деменков Д.В., Ковтун Є.Ф., Кода С.В., Крот Г. В., Лавська А.М., Цимерман І.Л.;
2 викладачі – Лобода В.В., Сєрих Т.М.
16 науково-педагогічних працівників
Перспективою є те, що три викладачі кафедри є здобувачами вищого кваліфікаційного рівня, 2 закінчили аспірантуру, один докторант. Отже, сподіваємося на підвищення якості професорсько-викладацького складу кафедри теорії і методики змісту освіти

4.        ПРОФІЛЬНІ НАВЧАЛЬНІ ДИСЦИПЛІНИ, СПЕЦКУРСИ, ЕКСПРЕС-КУРСИ, КУРСИ ЗА ВИБОРОМ КАФЕДРИ ТМЗО
Станом на 01.09.2019:
навчальні дисципліни інваріантної складової – 19
спецкурси варіативної складової – 30,
експрес-курси – 6,
курси за вибором – 26, разом – 81, за такими спеціальностями:
1)    Теорія та методика дошкільної освіти
2)    Теорія та методика початкового навчання
3)    Теорія та методика трудового навчання
4)    Теорія та методика викладання професійної освіти
5)    Теорія та методика викладання мистецьких дисциплін (ОМ+ХК)
6)    Теорія та методика викладання мистецьких дисциплін (ММ+ХК)
7)    Теорія та методика викладання фізики
8)    Теорія та методика викладання математики
9)    Теорія та методика викладання астрономії
10) Теорія та методика позашкільної освіти
11) Теорія та методика гурткової роботи (за напрямами гурткової роботи)
12) Теорія та методика бібліотечної справи
13) Теорія та методика фізичної культури та виховання
14) Теорія та методика предмету «Захист Вітчизни»
15) Теорія та методика викладання хімії
16) Теорія та методика викладання географії
17) Теорія та методика викладання економіки
18) Теорія та методика викладання біології
19) Теорія та методика викладання основ здоров’я
Перспективним є те, що курси за вибором, навчальні дисципліни інваріантної складової приведені у відповідність з модульними освітніми програмами Нової української школи, освітніх перспективних напрямів, STEM-освіти, освіти інтеграційної, технологічної, тренінгової, дискусійної, побудованої на взаємодії та партнерстві.




Важливо зазначити, що викладачі кафедри за викликами часу та під час обмежень у зв’язку з COVID-19, було забезпечено напрями навчальної діяльності підвищення кваліфікації за:
ПРОФІЛЬНИМИ НАВЧАЛЬНИМИ ДИСЦИПЛІНАМИ, СПЕЦКУРСАМИ, КУРСАМИ ЗА ВИБОРОМ КАФЕДРИ ТМЗО, які було проведено на платформах MICROSOFT TEAMS  та  MOODLE (плюси в дужках показують забезпечення навчання на першій і другій платформах)
1)    Теорія та методика дошкільної освіти  ++
2)    Теорія та методика початкового навчання ++
3)    Теорія та методика трудового навчання +
4)    Теорія та методика викладання професійної освіти +
5)    Теорія та методика викладання мистецьких дисциплін (ОМ+ХК) +
6)    Теорія та методика викладання мистецьких дисциплін (ММ+ХК) +
7)    Теорія та методика викладання фізики ++
8)    Теорія та методика викладання математики ++
9)    Теорія та методика викладання астрономії ++
10) Теорія та методика позашкільної освіти +
11) Теорія та методика гурткової роботи (за напрямами гурткової роботи) 4 групи +
12) Теорія та методика бібліотечної справи
13) Теорія та методика фізичної культури та виховання +
14) Теорія та методика предмету «Захист Вітчизни» +
15) Теорія та методика викладання хімії +
16) Теорія та методика викладання географії
17) Теорія та методика викладання економіки
18) Теорія та методика викладання біології ++
19) Теорія та методика викладання основ здоров’я +
З 15 викладачів, які забезпечували цей процес, Всі отримали сертифікати TEAMS

5.        НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ КАФЕДРИ
Серед видів забезпечення: стандарти, положення, концепції, освітні проєкти, освітні програми, навчальні та навчально-тематичні плани (перша цифра засвідчує кількість нормативно-правового забезпечення у І півріччі 2019 року, друга – у ІІ півріччі).
Навчально-тематичні плани       9         24
Освітні проєкти     1         3
Освітні програми  0         6
Робочі програми  5          12
Зазначимо, що навчально-тематичні плани кафедри було оновлено на 83%, викладачі кафедри запрошуються до розробки Державних стандартів та програм, які затверджені МОН України, крім того, викладачі працюють за 6 освітніми програмами відповідно до Концепції нової української школи.
Підручники, посібники, електронні посібники, словники, каталоги, довідники, хрестоматії, атласи, карти, альманахи, банки даних, інформаційні збірники, бюлетені, навчально-методичні комплекси, робочі програми, методичні рекомендації, проекти, методичні матеріали до занять, тексти лекцій, тренінги, ділові ігри, дидактичне забезпечення, спецкурси тощо, є також складовою нормативно-правового забезпечення освітнього процесу кафедри.
2019 І півріччя                                                                  2019 ІІ півріччя
навчально-метод. посібн. (МОН)
1
навчально-методичний посібник
1
каталог
1
інформаційно-методичний збірник
2
методичні рекомендації
3
тексти лекцій
6
розробка тренінгу, ділової гри
5
дидактичне забезпечення, тексти лекцій
20
спецкурс
2

41
навчально-методичний посібник (МОН)
1
навчально-методичний посібник
4
електронний освітній ресурс
3
інформаційно-методичний збірник
2
методичні рекомендації
9
тексти лекцій
16
тренінг-лабораторія,
ділова гра
11
дидактичне забезпечення, тексти лекцій
5
спецкурс
3



54


















Отже, доведено результатами роботи, що у 2019 році РОЗРОБКА НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ КАФЕДРИ ЗДІЙСНЮВАЛАСЯ ВИКЛАДАЧАМИ БІЛЬШ ТВОРЧО, З’ЯВЛЯЮТЬСЯ НОВІ ВИДИ МЕТОДИЧНИХ ПОСІБНИКІВ, ЩО Є БІЛЬШ ЕФЕКТИВНИМ У РОБОТІ СЛУХАЧІВ, ЩО НАВЧАЮТЬСЯ В УМОВАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ.
1.   Підготовлено тренерів-педагогів для підготовки вчителів до роботи в НУШ – 20 осіб.
2.   Підготовлено вчителів, які проводитимуть навчання в 2 класі у 2018-19 н.р. – 733 особи.
3.   Підготовлено вчителів, які проводитимуть навчання в 2 класі у 2019-20 н.р. – 601 особу.
4.   Здійснено підготовку тренерів-педагогів, які здійснюватимуть супервізію – 12 осіб.
Кафедра постійно здійснює співпрацю з педагогічними колективами профільних закладів. Відбувається СПІВПРАЦЯ:
*  з Путивльським педагогічним коледжем – навчально-методичний семінар для викладачів;
*  з Лебединським педагогічним училищем ім. А. Макаренка – круглий стіл, дискусія в рамках НУШ;
*  з Глухівським національним педагогічним університетом імені Олександра Довженка у рамках тренінгу – круглий стіл, інтернет-конференції, круглі столи.
*  з авторами підручників для НУШ проведено зустріч (Большаковою І. В., Новопечерська школа);
*  з викладачами Сумського вищого училища мистецтв і культури імені Д. Бортнянського – майстер-класи, круглі столи;
*  з С.Фір, президентом Орф Шульверк Асоціації України – семінари-навчання з Орф-методики (інтеграція Орф-підходу у дошкільну та шкільну освіту в Україні) та інші.

6.        Організація та участь кафедри в навчально-методичних заходах (семінарах, нарадах, тренінгах, майстер-класах тощо) у І-ІІ півріччях 2019 року.
Хімічний колоквіум,
Майстер-клас,
Засідання обласної творчої групи,
Обласна школа майбутнього учителя-методиста
Семінар-нарада
Обласний семінар
Вебінар
Авторська творча майстерня
Тренінги
Панорама педагогічних ідей
Урочисте свято
Науково-практичний семінар
Обласний мобільний консультпункт
Інші форми роботи

7.        НАПРЯМИ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ КАФЕДРИ ТМЗО
Напрями наукових досліджень викладачів кафедри скоординовані на засіданні кафедри теорії і методики змісту освіти, відповідають науковій темі кафедри «Розвиток особистісно-професійної компетентності педагогів дошкільної, початкової, повної загальної середньої та позашкільної освіти» і ефективно здійснюються всіма викладачами кафедри.

8.        НАУКОВО-МЕТОДИЧНИЙ СУПРОВІД ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ РОБОТИ КАФЕДРИ ТМЗО здійснює:
Лабораторії з проблем медіаосвіти та медіаграмотності Член лабораторії Лобода В.В.
Інноваційний регіональний проєкт «Теорія і методика взаємодії закладів загальної середньої та позашкільної освіти в естетичному вихованні дітей та учнівської молоді» Керівник Сєрих Л.В.

У РАМКАХ ЦИХ ЛАБОРАТОРІЙ ТА ЗА РЕАЛІЗАЦІЇ НАУКОВОЇ ТЕМИ КАФЕДРИ ЗДІЙСНЮЮТЬСЯ:
1)         Всеукраїнський експеримент у рамках запровадження проекту Державного стандарту початкової загальної освіти (Концепція «Нова українська школа»).
2)         Всеукраїнські проєкти: «Мережа шкіл, дружніх до дитини» «Мережа шкіл сприяння здоров’ю» «Захисти себе від ВІЛ» «Вчимося жити разом».
3)         «Формування життєвої компетентності вихованців у позашкільному навчальному закладі – Школі сприяння здоров’ю» (КЗ Сумської міської ради – Сумський міський центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді.
4)         «Виховання здорового способу життя засобами музейної педагогіки» (Лебединська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 6 Лебединської міської ради Сумської області).
5)         «Здоров’язбережувальна технологія «Навчання в русі» в системі оздоровчо-виховної роботи загальноосвітніх навчальних закладів».
6)         Міжнародний проєкт «Різність та рівність: прийоми і методи виховання толерантності (GIZ Partner for the Future. Worldwide.
7)         Міжнародний інтерактивний учнівський природничий конкурс «КОЛОСОК».
8)         Міжнародний україно-естонський проєкт «Міксіке в Україні».
9)         «Міжнародний фінал змагань з усного математичного рахунку Прангліміне-2018».
10)     Всеукраїнський професійний конкурс в позашкільній освіті «Джерело творчості».
11)     Проведення експертизи на присвоєння дитячим творчим колективам звання «Зразковий» та «Народний».
12)     Членство в журі Всеукраїнського конкурсу «Вчитель-року» у номінації «Образотворче мистецтво».
13)     Керівництво проблемною (творчою) групою викладачів, учителів, керівників гуртків образотворчого та декоративно-ужиткового мистецтва «Художні техніки я засіб розвитку творчих здібностей учнів».
14)     Проєкт «Формування толерантного ставлення до ВІЛ-позитивних дітей у системі дошкільної та шкільної освіти» (Всеукраїнська Мережа ЛЖВ – All-Ukrainian Network of PLWH; м. Київ).
15)     Всеукраїнський науково-дослідний проєкт «Упровадження STEM-освіти в закладах загальної повної середньої освіти».
16)     Членство в організаційному комітеті та членство в журі щорічної он-лайн науково-освітньої виставки «Інноваційні стратегії інформатизації освіти», за напрямом у 2019 році «Інтеграція медіа в освітній процес».
17)     Членство в журі обласних конкурсів: фестивалів-оглядів фахової майстерності педагогів ЗДО; виставках-оглядах кращих методичних розробок педагогічних працівників ЗДО; конкурсі на кращий Інтернет-сайт ЗДО та ін.
18)     Проєкт «Голос крові – ми українці.»

9.        Організаційна діяльність Кафедри Теорії і методики змісту освіти визначається Організацією і проведенням конференцій, симпозіумів, семінарів, форумів:
Організація і проведення Міжнародних та Всеукраїнських конференцій, симпозіумів, семінарів, форумів (4; Сєрих Л., Удовиченко І., Успенська В., Тихенко Л.)
Організація і проведення обласних заходів (конференцій, круглих столів, навчальних чи методичних семінарів) (4; Сєрих Л., Удовиченко І., Успенська В., Тихенко Л.)
Голова (співголова) оргкомітету (3; Сєрих Л.В., Удовиченко І.В., Тихенко Л.В.)
Член оргкомітету (16 – всі члени кафедри)
Редактор збірника наукових праць (4; Сєрих Л., Удовиченко І., Успенська В., ТихенкоЛ.)
Член редколегії збірника наукових праць (4; Сєрих Л., Удовиченко І., Успенська В., Тихенко Л.)
Голова (співголова) оргкомітету (4; Сєрих Л., Удовиченко І., Тихенко Л., Успенська В.)
Редактор редколегії науково-методичних видань (4; Сєрих Л., Удовиченко І., Тихенко Л., Успенська В.)
Член редколегії науково-методичних видань (5; Сєрих Л., Удовиченко І., Байдак Ю., Тихенко Л., Успенська В.)
Член (голова) журі конкурсів, олімпіад тощо (7; Сєрих Л., Удовиченко І., Тихенко Л., Успенська В., Деменков Д., Кода С., Коростіль Л.)
Координатор Державних (обласних) програм, проєктів (7; Сєрих Л., Удовиченко І., Тихенко Л., Кода С., Ковтун Є., Цимерман І., Лобода В.)
Куратор навчальної групи (16 – всі члени кафедри)

10. ПЕРСПЕКТИВНІ НАПРЯМИ КАФЕДРИ ТМЗО:
Забезпечення наступності між Державними стандартами дошкільної і початкової освіти (вебінари Всеосвіти «Соціальна інклюзія в НУШ»; «Забезпечення наступності змісту дошкільної і початкової освіти: впровадження освітньої програми «Впевнений старт»).
Запровадження проекту Державного стандарту початкової загальної освіти (відповідно до НУШ).
«Соціальна інклюзія у Новій українській школі».
«Забезпечення наступності змісту дошкільної і початкової освіти: упровадження освітньої програми «Впевнений старт».
Панорама педагогічних ідей «Світ дошкілля»
«STEM-освіта як шлях до інноваційного розвитку закладів загальної середньої освіти»
«Підготовка вчителів природничо-математичних дисциплін до проведення ЗНО»
Всеукраїнські проєкти: «Мережа шкіл, дружніх до дитини», «Мережа шкіл сприяння здоров’ю», «Захисти себе від ВІЛ», «Вчимося жити разом»
Технологія «Навчання в русі»
Інноваційний регіональний проєкт «Взаємодія закладів ЗСО та ПО в різних напрямах діяльності»
Запровадження концептуальних положень НУШ в заклади ЗСО (основна школа)

11. ДЯКУЄМО ЗА УВАГУ!
Наші координати:
Su181260SLV@ukr.net, Irina uhafran@ukr.net, Kovtunliza@ukr.Net, sumylab.zsd@GMAIL.COM, V.Loboda0108@gmail.Com, Krotgalina56@gmail.Com, Kristal_08@ukr.Net, orphidea73@gmail.com, Kodasvitlana@gmail.Com, Yulya.Tesleva@gmail.Com, Denisdemenkov1@gmail.Com, Irina240956@rambler.ru, Lavskajaalla@gmail.Com, Tanjywik@rambler.ru, Zoia.Dekunova@ukr.Net